Temen lausunto tilastotuotannon muutoksista

Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto ry pitää työelämään ja kulttuuriin liittyvän tilastoinnin heikentämistä ja lakkauttamista kestämättömänä.

Tilastokeskuksen työelämää koskevat tilastot ovat korvaamattoman tärkeät työelämää koskevassa päätöksenteossa sekä työelämän kehittämisessä ja seurannassa. Tilastot ovat keskeinen työkalu mm. poliitikoille, päättäjille, työmarkkinaosapuolille, työelämän tutkijoille ja kehittäjille.

Kulttuuritilastoinnin merkitys on korvaamaton. Tilastot tekevät taiteen ja kulttuurin yhteiskunnallisen vaikutttavuuden näkyviksi.

Kommentit talous ja globalisaatio tilastojen muutoksiin

Luovat alat on merkittävä työllistäjä ja nopeasti kasvava toimiala, jonka taloudellista kasvua tulee seurata. Seuranta ja vertailu on merkittävä talouspoliittinen työkalu, minkä mahdollistaa vain ammattimainen tilastointi.

Kommentit yhteiskunta ja yhdenvertaisuus tilastojen muutoksiin

Tilastokeskuksen tilastointi on luotettava tietoperusta, jota tarvitaan monissa eri tarkoituksissa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa, lainvalmistelussa, sopimuksissa ja investoinneissa.

Suomalaisen työelämän tietopohjaa tulee kehittää, ei heikentää. Työmarkkinaosapuolille Tilastokeskuksen työelämää koskeva tilastointi on keskeinen juridinen instrumentti. Niitä käyttää myös mm. Sosiaali- ja terveysministeriön yleissitovuuslautakunta päättäessään Suomen työehtosopimusten yleissitovuudesta.

Palkkatilastointi on keskeinen työelämän kehittämisessä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Työ, palkat ja toimeentulo-tilastoa ei pidä karsia eikä Työolo-tilastoa lopettaa.

Kulttuuripolitiikka perustuu tilastotietoon. Jos kulttuuritilastoja ei olisi, kulttuurin toimialan yhteiskunnallinen vaikuttavuus, kuten työllistävyys, perustuisi arvioihin. Useiden pienten toimijoiden tiedontuotanto ei korvaa Tilastokeskuksen luotettavaa ja laajaa tilastointia työelämän ja kulttuurin parissa.

Kulttuuritilastoinnin lakkauttaminen on räikeässä ristiriidassa hallituksen kulttuuripoliittisen selonteon kanssa. Lausunnolla oleva selonteko korostaa tietoon perustuvaa kulttuuripolitiikkaa. Miten luotettavaa tietoa saadaan, jos tilastointia ei ole?

Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto ry yhtyy SAK:n, PAM:n, Kopioston, Suomen Teatterit ry:n, KULTA ry:n ja Teatterin tiedotuskeskus ry:n lausuntoihin.

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.