Siirry sisältöön

Uutiset

21.5.2020

Marjaterttu Willman: Kertakäyttötaidetta, miksi tuotamme aina uutta?

Kilistelette laseja. Ensi-iltaviikon esitykset ovat ohi, takana on työntäyteinen prosessi. Työryhmän silmissä näkyy haikeutta. ”Tässäkö se nyt sitten oli?”, joku kysyy. Kuulostaako tutulta? Tanssitaiteen vapaalla kentällä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ensi-iltaesitysten jälkeen teos jää taakse ja siirrytään uusiin projekteihin. Joissain onnekkaissa tapauksissa teokselle on sovittu jo jo...

Henkilö seisoo suuren puun oksalla korkealla.
21.5.2020

Elsa Heikkilä: Paikallisuudesta tanssitaiteilijoiden näkökulmasta

Olen poikkeustilan aikana ajatellut paljon juurtumista ja paikallisuutta – sitä mihin minä tanssintekijänä kiinnityn ja miksi. Oman pohdintani rinnalle kaipasin muiden tekijöiden näkökulmia, joten haastattelin tanssitaiteilijana ja JoJo – Oulun tanssin keskuksen yleisötyöntekijänä toimivaa Liisa Heikkistä sekä tanssitaiteilija Maria Nurmelaa. Seuraavaksi lyhyesti omista juuristani. Olen syntyny...

Kaksimastoinen suuri purjealus seilaa ahtojään keskellä täysin purjein.
21.5.2020

Antti Seppänen: Korona, taiteilija, freelancer, prekariaatti, kevytyrittäjä, sosiaaliturva, viidakko

Lähetin kysymyksiä Työ- ja elinkeino- (TEM) sekä Sosiaali-ja terveysministeriöön (STM) koskien freelancer-taiteilijoiden tulonmuodostusta ja asemaa työmarkkinoilla. Tarkoitukseni on kartoittaa miten yhteiskunnan tukipilarit huomioivat epätavallisen työnkuvan ja toimeentulon. Taustamateriaalia kertyi runsaasti. Yritän tällä kirjoituksella avata käytäntöjä ja nykyistä poikkeustilannetta kahden sivun...

Henkilö juoksee ja räpyttelee siipiään, jotka on kiinnitetty hihnoilla hänen käsivarsiinsa. Nilkasta roikkuu kahle. Hänen hatustaan ojentuvan kepin nokassa on rahasäkki, jota hän tavoittelee.
21.5.2020

Marja-Liisa Trux: Tanssin tieto työmarkkinoista

Olen tutkinut tanssialan töitä kolme vuotta Tanssin hyvä –hankkeen myötä, ja kirjoittanut tutkimukseen liittyen myös STST:n Liitos-lehteen (2/2018). Olen havainnut, että käytössä on jyrkästi poikkeavia käsitteitä ja oikeutusperusteita riippuen siitä, arvioidaanko tanssia taiteena ja kulttuurina vai liiketoimintana ja työmarkkinana. Eksistentiaaliset tunteet, joiden kannattelemana toiminta on mahdo...

Paljon värikkäitä nallekarkkeja läheltä valokuvattuina.
21.5.2020

Jenni Kivelä: Koronabileet

Sain ensimmäisen henkilökohtaisen apurahan kuuteen vuoteen. En ollut uskoa tekstiä. Luin kolmeen kertaan viestin ja olin pitkään varma, että kohta joku ilmoittaa, että on tapahtunut erehdys. ”Ikävä kyllä, joudumme perimään apurahan takaisin, sillä järjestelmässä tapahtui virhe. Huomasimme tarkistaa päivittämättömän nettisivusi ja emme voi laittaa maksatuspyyntöä eteenpäin. Huomasimme, että lähd...

Mustaa taustaa vasten on kirkas valorengas, jonka läpi työntyy kaksi kättä.Henkilön ääriviivoja ei näy.
21.5.2020

Jenni Lehtinen: Miten raha määrittää sirkustaiteilijan työtä?

Valmistuin Turun Taideakatemian sirkuslinjalta ammattikorkeakoulun päättötodistuksella työhön, jota ei ollut olemassa. En tiennyt, että vapaa sirkustaiteilija luo työn, työpaikan ja työnkuvan kokonaan itse itselleen ja parhaassa tapauksessa myös usealle muulle vapaan kentän työntekijälle. Koulussa olin oppinut häikäisevän upeita taitoja, tekemään sirkusnumeroita ja toimimaan osana taiteellista ...

Värikäs helmitaulu.
10.5.2020

Maria Valkeavuolle: Tulospainotteisuuden mehulinko puristaa opiskelijan kuiviin

Korkeakoulujen rahoitusmalli tulee muuttumaan vuoden 2021 alusta entistä tulospainotteisemmaksi. Mitä se tarkoittaa opiskelijalle käytännössä? Talousasioista puhutaan usein monimutkaisilla ja salamyhkäisillä termeillä, eivätkä faktat useinkaan aukene vaikeiden lauserakenteiden ja korkealentoisten sanavalintojen takaa. Rahapuheen omituinen abstraktius on poliittinen valinta. Se on etäännyttämisen k...

Näyttämöllä on rivissä seitsemän hymyilevää nuorta esiintyjää etukenossa kädet polvilla.
10.5.2020

Jere Jääskeläinen: Ammattilaisuus on jatkuvaa opettelua

Olen kouluttautunut tanssinopettajaksi Savonia-ammattikorkeakoulussa Kuopiossa ja työskennellyt opettajana ennen koulutustani, sen aikana ja valmistumiseni jälkeen vaihtelevissa määrin. Koulutukseen hakeutuessani pyrkimykseni oli opettajan pätevyyden hankkiminen, jonka näin järkevänä satsauksena tulevaisuuteen. Opettaminen kiinnosti minua ja koin sen tuolloin myös toimeentulon kannalta parempana v...

Glitter-kimalteen päällä on lappu, jossa lukee Dream eli unelma tai unelmoi.
10.5.2020

Jenni Kivelä: She is a rich bitch from Kruununhaka

”Eihän sulla mitään hätää oo kun sun mies on vakitöissä.” Olisihan se kiva, että 45-vuotiaana pystyisi elättämään itsensä. Ettei tarvitsisi pyytää rahaa toiselta joka ikiseen asiaan. ”Mitä sä sit tekisit, jos sulla olis kunnolla rahaa tehdä sun taiteellista työtä?”  Sitä on vähän vaikea selittää… kun rahat ei kaikissa perheissä ole yhteisiä. Meillä on samassa taloudessa köyhä ja hyvin hyvin toim...

Kuusi tanssijaa liikkuu näyttämöllä. He näkyvät vaaleina hahmoina ja heidän liikkeensä sinisinä viivoina.
10.5.2020

Sanni Granqvist: Työnteko opintojen rahoittajana syö aikaa palautumiselta

Kuinka rahoittaa opiskelu Lahdessa sijaitsevassa, Suomen ainoassa, toisen asteen sirkuskoulutuksessa, Sasakissa? Suomalaisilla opiskelijoilla asiaan vaikuttavat muun muassa Kelan tuet ja laina, mahdollinen vanhempien luona asuminen sekä koulun ohella työskentely. Kuitenkin 34:stä opiskelijastamme 11 on kotoisin ulkomailta ja suomalaisista opiskelijoistamme vain 3 on kotoisin Lahdesta. Tarkastelen ...

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.