Maaliskuun 2018 pääkirjoitus, Karola Baran
Valtionrahoituksen uudistamisprosessiin kutsuttiin vakiintuneiden VOS-toimijoiden ohella myös ns. vapaa kenttä. Alan toimijoiden selkeä ymmärrys oli, että haetaan kokonaisratkaisua ja dynaamista järjestelmää, jossa toimijoiden siirtyminen VOS- ja vapaan kentän välillä olisi kokonaisuutena kehitetyn järjestelmän sisällä aidosti mahdollista.
Teatterin puolelle lisärahoitusta vähintään 3 miljoonaa euroa, tanssin puolelle vähintään 2 miljoonaa euroa ja sirkuksen puolelle vähintään miljoona euroa.
Yleensä VOS-järjestelmään kasvetaan vapaan kentän puolelta. Kun vapaan kentän kehittäminen jää esityksessä pelkästään työryhmän mietintöön ja toiminnan kehittämisen osalta mietittyjä suunnitelmia ei tueta niiden tarvitsemalla lisärahoituksella, jää toimijoiden liikkuminen näiden kahden järjestelmän välillä tosiasiassa vain teoreettiseksi mahdollisuudeksi.
Mikäli lakiesitys ja työryhmän kehittämisajatukset halutaan panna toimeen, on esittävän taiteen ulkopuolisen toimijakentän julkista rahoitusta kehitettävä siten, että teatterin toiminta-avustuksia kasvatetaan kolmella miljoonalla, tanssin kahdella miljoonalla ja sirkuksen yhden miljoonan euron edestä. Lisäksi on rahoitettava uusia harkinnanvaraisen avustuksen tuen piiriin nostettavia toimijoita saman sapluunan mukaisesti: teatterin puolelle lisärahoitusta vähintään 3 miljoonaa euroa, tanssin puolelle vähintään 2 miljoonaa euroa ja sirkuksen puolelle vähintään miljoona euroa.
Koko vapaan kentän lisärahoitustarve esityksen kehitysehdotusten toteuttamiseen on noin 20 miljoona euroa. Em. lisärahoituksella saataisiin positiivista liikettä VOS- ja vapaan kentän toimijoiden välillä, mahdollistettaisiin vapaan kentän pitkäjänteinen kehitystyö, se että voitaisiin maksaa työehtosopimusten mukaisia palkkoja, toimittaisiin ammattimaisesti, ei vapaaehtoistyöllä, työttömyysturvan pohjalta.
Jotta taas kulttuurin valtionosuusalat pystyisivät täysin täyttämään kulttuuripalvelutehtävänsä, tarvitaan rahoitukseen vastaava kustannustason korjaus, joka toteutettiin vuosina 2008–2010. Vuodesta 2011 lähtien valtionosuuksia on kuitenkin leikattu nykyisen rahoituslain 35a §:n johdosta, mistä johtuen rahoituksen taso teattereiden osalta on 10,5 miljoonaa euroa alempana kuin todellinen laskennallinen kustannustaso, jolle rahoituksen henkilötyövuosilaskenta perustuu. Kokonaisuudessaan VOS-alojen rahoitusvaje on suuruudeltaan 23,7 miljoonaa euroa. Jos tämä vaje kurottaisiin umpeen, oltaisiin tilanteessa, jossa oltaisiin ilman toteutettuja leikkauksia.
Tulevasta budjettiriihestä odotamme VOS-uudistukseen lisärahoitusta, sillä VOS:ia ei voi uudistaa vanhojen määrärahojen puitteissa.
Temen VOS-lausunto löytyy täältä… (päivitetty myöhemmin 19.3.2018)