Siirry sisältöön
Can can -tanssia
Valtaosa Eu-maista on ottanut syksyllä käyttöön rokotuspassin, jota ilman ei pääse kulttuuririentoihin. Kuva Paradis Latin.

Virpi Latva: Kulttuuria vain rokotetuille

Valtaosa Euroopan maista vaatii syksystä lähtien kulttuuritilaisuuksien yleisöltä ajan tasalla olevaa rokotuspassia. Myös siellä missä se ei ole vielä pakollinen, monet teatterit ja konserttisalit ovat ottaneet passin oma-aloitteisesti käyttöön.

Euroopan kulttuurielämä käynnistyy kuukausien tauon jälkeen rokotuspassin myötä. Passi on jo käytössä viidessätoista Eu-maassa. Myös New Yorkin Broadwayllä vastikään alkaneisiin esityksiin vaaditaan joko rokotustodistus tai negatiivinen pcr-testi. USA:ssa rokotuspassikäytäntö vaihtelee kuitenkin osavaltiokohtaisesti ja esimerkiksi keskusvaltaa vastustavassaTeksasissa tilaisuuden järjestäjä saa sakkoa, jos uskaltaa vaatia rokotuspassia yleisöltä.

Samoin Saksassa ja Espanjassa käytäntö vaihtelee maan sisällä ja alueellinen tautitilanne vaikuttaa rajoituksiin. Englannissa rokotuspassi vaaditaan toistaiseksi vain massatilaisuuksiin, mutta Lontoon teatterit ovat alkaneet pyytää sitä omaehtoisesti mielummin kuin jättävät katsomoon turvavälejä.

Monessa esittävän taiteen instituutiossa passipakko nähdäänkin mahdollisuutena toiminnan käynnistämiseen ilman katsojamäärärajoituksia. Kannustavana esimerkkinä on Tanska, jossa rokotuspassi otettiin käyttöön jo huhtikuussa ja maan kulttuuri- ja liike-elämä pyörähti käyntiin ennen naapurimaita. Nyt passista voidaan Tanskassa jo luopua. Koska passipakko on vielä uusi asia joka paikassa, ei vielä tiedetä, miten se vaikuttaa katsojamääriin pitkällä aikavälillä.

”En ole tottunut valikoimaan yleisöäni”

Myös Ranskan kulttuurisyksy käynnistyy kesälomien jälkeen rokotuspassin käyttöönoton myötä. Oopperassa, teatterissa, sirkuksessa ja elokuvateattereissa rokotuspassin tarkistamiseen ovella suhtaudutaan kuitenkin vaihtelevasti. Kolmea maineikasta Pariisin teatteria (Théâtre Antoine, Le Point-Virgule, Bobino) luotsaava Jean-Marc Dumontet kertoo hyväksyvänsä passipakon kansalaisena, mutta ei teatterin johtajana.

– Vaikka jo 55 prosenttia ranskalaisista on saantut kaksi rokotepiikkiä, ajattelen niitä 45 prosenttia joilta on pääsy kielletty esityksiimme. En ole tottunut valikoimaan yleisöäni, Dumontet sanoo.

Ajan tasalla olevien koronarokotusten lisäksi kulttuuritarjonnasta pääsee nauttimaan, jos on esittää ovella alle 48-tuntia sitten tehty pcr-testi. Dumontet uskoo kuitenkin, että harva vaivautuu vanupuikkokoitokseen mennäkseen teatteriin tai elokuviin. Sirkus Zavattan johtaja Teddy Dubois huomasi saman. Yleisömäärä romahti kesken kesäloman voimaan astuneen rokotuspassipakon seurauksena. Hän luonnehtii loppukesän tilannetta täydeksi katastrofiksi.

– Yleensä sunnuntain esityksiin tulee vähintään 70 katsojaa, mutta katsokaa, jonossa on hädin tuskin kymmenen ihmistä ja esitys alkaa ihan kohta, Dubois tuhahtaa. Jonottajat koostuvat pääasiassa kaksi piikkiä saaneista isovanhemmista ja lapsenlapsista, joita rokotuspakko ei toistaiseksi vielä koske.

Testiteltta portille

Merkittävän nuorille suunnatun Francofolies-musiikkitapahtuman johtaja Gérard Pont puolestaan luonnehtii rokotuspassia sekä terveelliseksi että tervetulleeksi. Vaikka aikaisempien vuosien 150 000 katsojan sijaan festivaalialueelle pääsi tänä vuonna vain viisi tuhatta katsojaa, Pont on tyytyväinen siihen, että Rochellen kesäfestivaali voitiin ylipäätään pitää. Toisin kuin monissa muissa kultturitapahtumissa, festivaalin portilla ei ollut telttaa, jossa rokotuspassitta sisään pyrkivä olisi voinut tehdä 15-minuutissa valmistuvan pcr-testin. Testiteltta on tänä kesänä pelastanut monen tilaisuuden.

Jos asiakkailta vaaditaan rokotuspassia, myös henkilökunnan koronarokotusten on oltava kunnossa. Jotta Ranskassa yleisön palveluksessa työskenteleville saatiin rokotuspakko, hallituksen piti muuttaa työlakia kesken kesälomien. Muunmuassa teattereissa, elokuvateattereissa, konserttisaleissa ja sirkuksissa työskentelevillä on enää elokuun loippuun asti aikaa rokottautua. Muutoin työsuhde menee katkolle ja palkan maksu loppuu.

Vaikka monet ammattiliitot ovat nousseet rokotuspakon vuoksi barrikadeille, kulttuurityöntekijöiden liitot suhtautuvat asiaan maltillisesti. Laki nimittäin koskee vain suorassa yleisökontaksissa työskenteleviä, kuten lippukioskin henkilökuntaa, järjestyksen valvojia ja paikan näyttäjiä.

Skannaaja saa paikan

Henkilökunnan rokotuspakkoa akuutimpi ongelma on itse asiassa rokotuspassin tarkastajien rekrytoiminen teatterien ja konserttisalien oville. Ranskalainen rokotuspassi on nimittäin kännykkäsovellus, jossa on QR-koodi. Koodin voi lukea toisella kännykkäsovelluksella, joka näyttää vihreää, jos passi on kunnossa ja punaista, jos ei. Ovelle tarvitaan nyt lipun tarkastajan lisäksi henkilö, joka skannaa koodit.

Entä mistä puhelimet? Turha kuvitella, että työnantaja ostaisi niitä tähän tarkoitukseen. Kukin käyttää skannaamiseen omaa henkilökohtaista älypuhelintaan. Jos kyseessä on halvempi malli ja puhelimen kamera on huonolaatuinen, QR-koodi ei skannaannu, eikä asiakas pääse sisään. Täytyy siis vain toivoa, että teatterin, oopperan tai sirkuksen ovelle sattuu tarkastaja, jolla on huippuluokan puhelin.

Sirkusryhmä harjoittelee
Rokotuspassipakko ei kohtele elävän taiteen instituutioita tasavertaiseksi. Ranskan sirkuksissa on tänä kesänä huomattu, että harva vaivautuu pcr-testiin ennen esitystä, jos rokotuspassi ei ole kunnossa. Kuva: Photohéque de Paris.

Teksti Virpi Latva

Kirjoittaja on Pariisissa asuva vapaa toimittaja.

Koronatodistuksen saa omakanta.fi -palvelusta

Koronapassia kokeili Musiikkiklubi G Livelab Tampere 18.8. mistä Yle teki jutun… 

Teatteriala suhtautuu koronapassiin myönteisesti… mikäli kahden metrin turvaväleistä voidaan luopua ja esitystoiminta saadaan käyntiin.

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.