Teatteri-ilmaisun ohjaajien kilta eli TIO-kilta kokoaa yhteen teatteri-ilmaisun ohjaajat ja teatteriopettajat, todetaan kiltojen yhteisessä Kumahdus-blogissa. Killan vetäjien mukaan kiltatoiminta toimii parhaimmillaan kahteen suuntaan: killalta jäsenille esimerkiksi koulutuksina ja tiolaisilta ammattiyhdistysliikkeelle edunvalvonta-aiheina.
TIO-killan vetäjät Susanna Metsälä ja Juuso-Matias Maijanen ovat samaa mieltä killan toimintatarkoituksesta: TIO-kilta on olemassa välittääkseen kentän äänen emojärjestönsä Teatterialan Ammattilaiset TAM:n hallitukseen ja sitä kautta myös kattojärjestö Temen hallitukseen.
– TAM:n ja Temen ydintehtävät ovat työmarkkinatoiminta ja jäsenten edunvalvonta. Sen lisäksi ammattiliitto on luonteva taho taide- sekä kulttuuripoliittiseen vaikuttamiseen, Metsälä toteaa.
Killassa keskustellaan ammatista, työstä ja palkoista ruohonjuuritasolla. Killan vetäjien kautta kentän ääni kantautuu ammattiliittoon. TAM:n hallitus keskustelee kilta-asioista säännöllisesti kokouksissaan.
Kilta on avoin kaikille
Teatteri-ilmaisun ohjaajien kiltaan ovat vetäjien mukaan tervetulleet kaikki TAM:n jäsenet, jotka tuntevat kuuluvansa joukkoon.
– Teatteripedagogiikan alan koulutukset ovat keskenäänkin eri sisältöisiä, joten samalla nimikkeellä valmistuneet eivät kuitenkaan tee samaa työtä, Maijanen kertoo.
Myös muun luovan alan koulutuksesta valmistuneet ovat tervetulleita, jos he tuntevat teatteri-ilmaisun ohjaajan tai teatteriopettajan ammatti-identiteetin omakseen ja ovat TAM:n jäseniä.
– Taustakoulutus ei määritä TIO-killan tarvetta, vaan työnkuva, Metsälä sanoo.
Esimerkiksi nukketeatteritaiteilijat sekä sirkustaiteilijat ovat valmistuneet teatteri-ilmaisun ohjaajan nimikkeellä. Työnsä perusteella he kuitenkin voivat kuulua TAM:n Yleisötyökiltaan tai Nukketeatterikiltaan TIO-killan sijaan.
Laajalla koulutuksella monenlaiseen työhön
Tällä hetkellä teatteri-ilmaisun ohjaajaksi (AMK) voi kouluttautua Turun ammattikorkeakoulussa ja ammattikorkeakoulu Noviassa Pietarsaaressa ruotsiksi (scenkonstpedagog, YH). Koulutus kestää neljä vuotta ja on tasoltaan kandidaatin tutkinto.
Pohjakoulutuksena teatteri-ilmaisun ohjaaja on laaja. Riippuen ainevalinnoista ja työkokemuksesta, teatteri-ilmaisun ohjaajat ovat jatkaneet opintojaan esimerkiksi taiteen maisteriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa teatteripedagogiikan tai ohjaajan- tai näyttelijäntaiteen kaksivuotisissa koulutusohjelmissa.
Tiolaiset voivat opintojensa jälkeen päätyä työskentelemään varsinaisen esittävän teatterin tai teatteriopetuksen organisaatioiden lisäksi oikeastaan mihin vain, missä yhteisöteatterin ja taidelähtöisten menetelmien potentiaali kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistajana on ymmärretty ja havaittu ottaa toimintamuodoksi. Teatteri-ilmaisun ohjaajien ammattitaito on laaja-alaista ja sovellettavissa eri ympäristöihin ja ihmisten tarpeisiin. Työtä tehdään teattereissa, kouluissa ja erilaisissa organisaatioissa – usein rinnakkain.
Henkinen koti Temessä
Metsälä ja Maijanen pitävät TIO-kiltaa tärkeänä verkostoitumis- ja vaikuttamiskanavana. Metsälän mukaan teatteripedagogiikan alan ammattilaisilla täytyy olla foorumi, jossa käydään alan sisäistä kollegojen välistä keskustelua mm. ammatillisesta edunvalvonnasta. Esimerkiksi Metsälä on koonnut tietoa, miten eri työehtosopimukset neuvotellaan ja mitä työehtosopimuksia mikäkin työmarkkinaosapuoli neuvottelee.
– Henkinen kotini on Temessä. Täällä on kollegoja, joiden kanssa voin puhua ammatillisista asioista ja he ymmärtävät heti, mitä tarkoitan, Metsälä toteaa.
– Erilaisten töiden ja työnantajien keskellä on hyvä olla sellainen kollektiivi, jonka kesken voi keskustella työehdoista ja parantaa maailmaa: kaikkien yhteisiä työnteon rakenteita, Maijanen sanoo ja toteaa tiolaisten työkentän olevan työehdoiltaan sekava.
Teatteri-ilmaisun ohjaajat toimivat mitä erilaisimmissa tehtävissä ja mitä erilaisimmissa ansaintasuhteissa. Jotkut ovat palkansaajia, jotkut myös työnantajia. Jotkut työskentelevät apurahalla.
Liitosta ammatillista tukea
Koska tulot voivat muodostua useista lähteistä, tiolainen saattaa olla kaksois- tai jopa kolmoisjärjestäytynyt eri ammattiliittoihin työnantajiensa perusteella. Temestä tiolaiset saavat apua kaikissa työhön liittyvissä kysymyksissä, mutta erityisesti teattereissa tehtävään työhön.
Teatteri-ilmaisun ohjaajia työskentelee myös yleissivistävissä oppilaitoksissa ja taiteen perusopetuksessa, jolloin he noudattavat Opettajien ammattijärjestö OAJ:n neuvottelemia työehtosopimuksia. Osa tiolaisista työskentelee itsenäisenä ammatinharjoittajana, jolloin he voivat saada tukea työhönsä esimerkiksi Suomen Yrittäjiltä.
– Selusta on hyvä olla turvattu kaikenlaisten töiden ja työsuhteiden varalle, Maijanen sanoo.
Esimerkkinä hän käyttää tilannetta, jossa teatteriopettajaa on pyydetty ohjaamaan esitys koulussaan. Kun hän alkaa käydä neuvotteluja koulun rehtorin kanssa, hänen pitää osata neuvotella itselleen suunnitteluaika, joka poikkeaa vaikkapa matematiikanopettajan tarvitsemasta suunnitteluajasta ja jota Kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus OVTES ei tunnista.
– Olen kuullut, että usein kouluissa ei ymmärretä, kuinka suuritöisestä, monta ammattia yhdistävästä prosessista teatteriesityksen valmistamisessa sellaisenaankin on kyse – erityisesti kun työryhmää pitää opettaa tekemisen perusasioissa, Maijanen kertoo.
– Oman työn määrittämisen keskusteluja pitää kyllä usein käydä työnantajasta riippumatta, ja siihen keskusteluun on TIO-killan kollegiaalinen verkosto korvaamaton tuki, hän vielä lisää.
Teatteriopettajaksi valmistuneella Metsälällä onkin sanottavaa teatteriopetuksen edunvalvonnasta.
– Teatteriopetuksen työehdot ovat retuperällä.
Aktiivisia jäseniä kaivataan
Koronan takia killan järjestämät tapahtumat ovat jääneet vähäisiksi. Vuonna 2021 TIO-kilta järjesti Nukketeatterikillan kanssa yhteisen koulutustapahtuman. Samoin Suomen draama- ja teatteriopetuksen liitto ry FIDEAn kanssa kilta järjesti webinaarin, jossa puhujina olivat sekä Temen että OAJ:n edustajat. Vuoden 2022 tapaamista suunnitellaan parhaillaan.
– Haluaisin, että jäsenet ottaisivat Susannaan ja minuun yhteyttä ja kertoisivat, minkälaisia tilaisuuksia tai koulutuksia tarvittaisiin, Maijanen rohkaisee.
Yksi tilaisuus voisi vetäjien mielestä olla sellainen, jossa teatteri-ilmaisun ohjaajat kerääntyisivät pohtimaan killan tulevaisuutta.