Siirry sisältöön
Säästöpossu, jonka kyljessä on tekijänoikeuksiin viittavaa C-merkki.
Kuva Jani Pulkka

Tekijänoikeuslain merkitys murenee elokuva- ja teatterialalla, jossa taide syntyy ryhmätyönä

Kesäkuun 2018 pääkirjoitus, Anne Saveljeff

Lavastaja Markku Pätilän ja ohjaaja Aki Kaurismäen tekijänoikeusriita on uutisoitu titaanien taisteluna. Hyvä niin, jos se vaikuttaa alan toimintakulttuuriin ja tervehdyttää sitä. Ongelman ydin on kuitenkin vielä julkisuudessa käsittelemättä:

– Tekijänoikeuslaki ei turvaa riittävällä tasolla taiteellista työtä tekevän työryhmän jäsenen tekijänoikeutta työhönsä;

– Markkinaoikeuden sekava ja ristiriitainen tuomio, jonka perusteella taiteentekijöiden oikeusturva on uhattuna;

– Tekijänoikeuksien pakkoluovutukset.

Miten tekijänoikeudellista suojaa voidaan lisätä, jotta taiteentekijät eivät jää lainsuojattomiksi?

Tekijänoikeusongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina ja kysymyksiä Temelle tulee päivittäin. Yleisimmät kysymykset koskevat:

– Kopiostokorvauksia: Voiko tuottaja viedä tekijöiltä nekin?

– Tekijänoikeussopimuksen purkamista. Tekijöitä on uhkailtu, että mikäli he eivät peruuta tekemäänsä tekijänoikeussopimusta, työtä ei tarjota.

– Sopimussakkoja. Jopa 10.000 euron sopimussakkoja, jos tekijä ei luovuta kaikkia luovutettavissa olevia oikeuksia.

-Tekijänoikeuksien luovuttamista työsopimuksella: Mitä oikeuksia ei kannata luovuttaa? Mitä oikeuksia tuottaja tarvitsee?

– Milloin toiselle osapuolelle syntyy tekijänoikeuksia ”minun työhöni” esim. käsikirjoituksen osalta, kun ohjaaja ja tuottaja muokkaavat sitä?

Tarkastamme Temessä satoja työsopimuksia elokuvan, teatterin ja tanssin aloilta. Niiden tekijänoikeuskirjaukset ovat toisinaan infernaalisia, suorastaan astronomisia galaksiviittauksillaan. Edelleen sopimuksissa kummittelee mainintoja kaikkien oikeuksien luovuttamisesta, mikä ei siis ole tekijänoikeuslain mukaista. Ainakaan nykytulkinnan mukaan.

Osa työntekijöistä, kuten kuvaussihteerit, kamera-assistentit, gripit, järjestäjät ja assarit, joille ei synny tekijänoikeuksia työssään, saavat silti allekirjoitettavakseen sopimuksia, joilla luovutetaan oikeudet tuottajalle. En usko, että tämä on ammattitaidottomuutta, vaan varotoimi, ”varmuuden vuoksi” -menettely. Tekijänoikeuksien tulevaisuus on villimpi kuin osaamme kuvitella. Tekijänoikeuskenttä muuttuu jatkuvasti. Koko ajan tulee uusia käyttötarkoituksia ja alustoja.

#oikeusmurha?

Haastatteluni Markku Pätilästä herätti tekijöissä huolta. Minulta on kysytty mitä tilanteelle voi tehdä. Edunvalvojana Teme ottaa kantaa tekijänoikeuksiin, neuvoo ja kouluttaa jäseniä, ratkoo riitatapauksia, vaikuttaa lainsäätäjään ja päättäjiin. Tätä työtä tehdään myös jatkossa.

Pelkään, että Pätilä on oikeassa ennakoidessaan tilanteen pahenevan Markkinaoikeuden tuomion takia. Ennakkotapaus on erittäin hankala tekijöiden kannalta. Tuomio on niin ankara ja ristiriitainen, että ainakin minun oikeustajuni ja luottamukseni Markkinaoikeuteen kärsi kolauksen. Pahinta on se, että tekijänoikeusongelmissa Pätilän tapaus on jäävuoren huippu.

Kesäjännäriksi suosittelen MAOn tuomiota, jonka voit lukea täältä… 

Anne Saveljeff

Kirjoittaja on Metelin päätoimittaja ja Temen tiedottaja. Metelissä ilmestyy artikkeli kerran viikossa ja pääkirjoitus kerran kuussa.

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.