Siirry sisältöön
Tarpeistonsuunnittelija ja Tarpeistokillan vastaava Mira Rokkanen työpöytänsä ääressä Helsingin Kaupunginteatterin tarpeistonvalmistussalissa.
Tarpeistonsuunnittelija Mira Rokkanen Helsingin Kaupunginteatterista on toinen Tarpeistokillan vetäjistä.

Tarpeistokilta on kollegojen aktiivinen tukiverkko

Temen jäsenjärjestöllä, Teatterin Ammattilaiset TAM ry:llä, on kahdeksan ammatillista kiltaa. Juttusarjassa esitellään ne kaikki.

TAMin Tarpeistokilta järjestää kerran vuodessa jäsenilleen Tarpeistokillan kiltapäivän, joka tänä vuonna vietettiin Koulutuskeskus Salpauksessa, Lahdessa. Salpauksesta valmistuu tuotteen valmistuksen artesaaneja (tarpeistonvalmistus) teattereiden ja oopperan tarpeisiin. He työllistyvät myös elokuva- ja televisiotuotantoihin, museoihin, mainos- ja matkailualalle sekä yksityisyrittäjiksi. Kilta tutustui tarpeistonvalmistuksen koulutusohjelmaan sekä tarpeistonvalmistuksen työtilaan, välineisiin ja oppilaiden töihin. Lisäksi osallistujat tutustuivat Lahden kaupunginteatterin lavastamoon ja tarpeistonvalmistuksen tiloihin.

– Koulutusohjelmalla on siellä todella hyvät tilat ja hyvä meininki. Opetuksen tasokas laatu sekä hyvät puitteet antavat hyvät valmiudet työelämään, Kiltapäivään osallistunut Tarpeistokillan vetäjä Mira Rokkanen toteaa.

Lisäksi osallistujat tutustuivat Lahden kaupunginteatterin lavastamoon ja tarpeistonvalmistuksen tiloihin.

Toinen Tarpeistokillan vetäjä on Suomen Kansallisoopperassa ja -baletissa työskentelevä tarpeistonsuunnittelija Pipsa Keski-Hakuni, joka on killan perustajajäsen.

Palkitsevaa työtä

Rokkanen toimii Helsingin Kaupunginteatterin vastaavana tarpeistonsuunnittelijana ja tarpeistonvalmistuksen työnjohtajana. Hän on valmistunut vuosituhannen alussa vaatetusalan artesaaniksi, mutta kouluttautunut myöhemmin Mikkelin ammattikorkeakoulussa kulttuurialan artenomiksi, suuntautumisenaan tarpeistonsuunnittelu ja -valmistus.

Tarpeistonsuunnittelijan työ on Rokkasen mielestä luovaa ja palkitsevaa. Työhön mahtuu myös ahaa-elämyksiä ja onnistumisen tunteita, jotka innostavat uusiin suorituksiin.

– Tämä työ vaatii pitkäjänteisyyttä ja paineensietokykyä. Täytyy olla myös kiinnostusta ja halua oppia uutta, koska ala kehittyy ja tarpeistolta vaaditaan koko ajan enemmän. Hyvä materiaalituntemus sekä historian tietämys ovat myös tärkeitä.

Vaikka tarpeistonsuunnittelijat ja -valmistajat eivät tee taiteellista suunnittelua, niin kuin esimerkiksi lavastajat ja pukusuunnittelijat, luovuus tulee hyvään käyttöön.

– Riippuu tuotannosta, mitä ja minkälaista tarpeistoa halutaan. Välillä tarvitaan irtopäitä tai päähän puettava eläimen pää. Joskus tarvitaan realistisia esineitä, mutta niillä on joku toiminto, joka on valmistettava, esimerkiksi hajoava astia.

Yökyöpelit-näytelmään tarvittiin esimerkiksi kaahaava kakku, jonka piti liikkua näyttämöllä itsestään. Joskus tuotteeseen tarvitaan valoa tai äänelle kaiutin. Tarpeistoesineiden toiminta käydään läpi ohjaajan ja suunnittelijoiden kanssa ennen kuin valmistus ja hankinnat aloitetaan.

Yhteistyötä kaikkien kanssa

Mira Rokkanen luo työpöydällään mitä mielikuvituksellisempaa tarpeistoa. Taustalla silikonipää, jonka muottina on ollut näyttelijä Pekka Huotari.

Yhteistyökyky ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat Rokkasen mukaan keskeisiä ominaisuuksia, joita tarpeistonsuunnittelija tai -valmistaja tarvitsee. Yhteistyötä tehdään ohjaajan, suunnittelijoiden, lavastamon, puvuston, naamioinnin, valo- ja ääniosastojen sekä näyttämötekniikan kanssa. Yleensä tarpeistoesineet ovat käyttöesineitä, jotka kertovat tarinaa ja kuvaavat aikaa sekä paikkaa. Sen vuoksi yhteistyö käyttäjien eli näyttelijöiden kanssa on myös todella tärkeää.

– Tärkein työkaveri jokapäiväisessä työssä on kuitenkin tarpeistonhoitaja. Tarpeistonhoitaja on tärkeä yhteyshenkilö harjoitusten aikana. Hän ilmoittaa muutoksista sekä mahdollisista uusista tarpeista. Tarpeistonhoitaja ilmoittaa myös rikkoutuneista ja uusittavista tavaroista. Hän on se, joka pitää meidät virka-aikaa tekevät perillä, mitä tarpeistolle tapahtuu harjoituksissa ja esityksissä, Rokkanen selventää.

Tarpeistossa viihdytään

Vaihtuvuutta alalla ei juurikaan ole. Rokkanen arvioi, että tarpeiston parissa työskentelevät ovat keskimäärin tyytyväisiä ammatinvalintaansa.

Kiltatoiminnassakin se näkyy: väki vaihtuu vain vähän ja Rokkasen mukaan useimmiten vanhojen tekijöiden eläköidyttyä.

– Tulin tähän pestiin, kun edellinen tarpeistonsuunnittelija, Juhani Rytkölä oli jäämässä eläkkeelle. Ehdimme tehdä töitä yhdessä parin vuoden verran ennen kuin minut vuonna 2009 vakinaistettiin.

Ylipäätään tarpeistonsuunnittelijoita, -valmistajia ja -hoitajia on määrällisesti vähän. Alasta kiinnostuneita Rokkanen haluaa rohkaista ottamaan teatterista myös muita töitä vastaan, jos tarpeistossa ei juuri sillä hetkellä ole työtä tarjolla.

– Sijaisuuksia on jonkin verran ja tuotantoihin tarvitaan keikkatyöntekijöitä. Jos haluaa tälle alalle, täytyy olla sinnikäs ja rohkea.

Yhteistä toimintaa ja yhteisöllisyyttä

Tarpeistokillan jatkuva kehittämisaihe on tarpeistoalan koulutuksen kehittäminen. Jatkokoulutusta alalle ei toistaiseksi ole. Koulutuskeskus Salpauksen mukaan artenomi AMK voi hakeutua opiskelemaan Muotoilija YAMK-tutkintoa tai Kulttuurialan YAMK-tutkintoa kulttuuri- ja taidetoiminta hyvinvoinnin edistäjänä -koulutukseen.

Vuodesta 2010 lähtien on järjestetty vuotuinen Tarpeistokillan Kiltapäivä. Päivää on vietetty Suomen eri kaupungeissa eri teemoilla ja useimmiten teattereissa vieraillen.

Korona-aikana, vuosina 2020-2021 kiltapäivät järjestettiin etänä Teamsin välityksellä ja tammikuusta 2022 lähtien killan jäsenet näkivät ja kuulivat toisiaan Teamsissa kerran kuukaudessa pidettävillä aamukahveilla. Etäaamukahvien idea on Rokkasen mukaan kopioitu Yleisötyökillalta.

Kollegat auttavat toisiaan

Rokkanen toimii työnjohtajana, vaikka hän ei esimies olekaan. Työpäiviin sisältyy paljon palavereja.

Tarpeistokillalla on myös aktiivinen, 240 hengen Facebook-ryhmä, jossa kysytään ja annetaan neuvoja.

Rokkasen mielestä tarpeistotyöntekijöiden on tärkeää verkostoitua keskenään, sillä monet joutuvat tekemään työtään ainoana ammattinsa edustajana. Ala kehittyy, kun tietoa jaetaan ja tehdään yhteistyötä.

– On helpompaa soittaa sellaiselle, johon on jo tutustunut ja tietää vähän, mitä töitä ja minkälaisten asioiden kanssa tämä on paininut, Rokkanen tuumaa.

Tällä hetkellä killan toiminta on palautumassa koronanjälkeiseen aikaan. Rokkanen sanoo, että killalla on suunnitelmassa verkostoitua myös kansainvälisesti. Tarpeistoalan ammattilaisia on käynyt kursseilla ulkomailla ja jonkun verran yhteistyötä on jo tehty yli Suomen rajojen.

Teatterialan Ammattilaiset TAMin yhteisessä Kumahdus-blogissa teatterin ammattilaiset keskustelevat ja jakavat tietoa. Blogin osoite on kumahdus.fi

Tiina Tenkanen hymyilee kameraan vaaleanturkoosissa paitapuserossa.

Tiina Tenkanen

Kirjoittaja on toimittaja ja Temen viestintäkoordinaattori

Tilaa uutiskirje

Saat Temen ajankohtaiset asiat sähköpostiisi neljästi vuodessa.