Hyvän työkaverin kanssa ammatillinen yhteistyö sujuu, mutta oikein hyvän työkaverin kanssa voi jakaa muutakin elämää.
Oululaiset tanssinopettajat Nellinoora ”Nellis” Paju ja Noora Mommo kulkevat kerran viikossa yhdessä töihin. Puolen tunnin ajomatkan aikana he suunnittelevat työtään sekä parantavat maailmaa. Näin on jatkunut jo kahden vuoden ajan.
– Tuntien jälkeen jutellaan yleisesti kaikesta. Ollaan me muutamat itkutkin itketty, Paju kertoo.
– Kun istuu autossa toisen kanssa viikottain yhteensä tunnin, siinä lähentyy, Mommo sanoo.
Ystävyys ammatin ulkopuolella tarkoittaa heille, että toiselle voi aina soittaa ja apua saa vaikka lastenhoitoon tai että toisen miesystävää voi suositella uuteen työpaikkaan.
Töitä tarjolla heti
Paju ja Mommo ovat valmistuneet Oulun ammattikorkeakoulusta tanssinopettajiksi. Molemmat ovat töissä oululaisessa Tanssikoulu Tanssintahdilla ja Tanssikeskus Citydancessa, jossa Paju opettaa enimmäkseen hiphoppia ja showtanssia. Mommon lajit ovat nyky-, show- ja lastentanssi. Citydancella he tekevät yhteistyötä valmennettavan Performing arts –kilparyhmän kanssa.
Ennen koulutustaan Paju opetti lastentanssia Riihimäen Tanssistudio Dance Artissa. Koulutuksen aikana hän teki tuurauksia tanssikouluihin ja viimein päätyi työharjoittelun kautta opettamaan oululaiseen Tanssikoulu TanssinTahtiin. Nyt opetustunteja on Tanssintahdin lisäksi Tanssikeskus Citydancessa ja Oulun Taidekoulussa.
Pajun opintojen loppu sijoittui korona-aikaan, joten valmistumisen jälkeinen työllistyminen arvelutti.
– Viimeisenä vuonna katsoin, miten kollegat tekivät etätunteja ja itse kirjoitin opinnäytetyötä etäopetuksesta. Tuli mieleen, että onkohan tarjolla mitään työtä sitten kun paperit ovat kourassa.
Valmistuttuaan vuonna 2021 hän työllistyi heti. Tosin ammattikorkeakoulussa oli todettu valmistuville tanssiopettajille, että työllistyminen on erittäin todennäköistä.
Mommon ura tanssinopettajana oli alkanut 16-vuotiaana Patelan voimistelijoissa vuonna 2005, jolloin hän opetti lapsia. Myöhemmin hän veti tunteja kuntosalilla ja Oulun kaupungin palveluksessa.
– En ajatellut, että tanssista tulisi minulle ura. Mutta elämä vei ja vuonna 2015 aloitin opinnot Oulun ammattikorkeakoulussa showtanssin opettajaksi.
Vanhempainvapaa keskeytti opinnot hetkeksi, mutta Mommo ja Paju valmistuivat lopulta samaan aikaan.
Yhteinen näkemys työstä
Pajun ja Mommon yhteistyö alkoi, kun Mommo tarvitsi apukäsiä pienryhmän vetäjäksi. Myöhemmin TanssinTahti etsi viikkotunneille korvaavaa opettajaa.
– Hyppäsin sinne Nooran kanssa, sillä minulla oli jo kokemusta kilpailu- ja esiintymistoiminnasta. Sovittiin, että tehdään valmennuksia yhdessä. Sitten alettiin tehdä yhteisiä koreografioita, Paju kertoo.
Sen jälkeen yhteistyö on tiivistynyt junioreiden ja aikuisten duojen parissa. Juniori-ikäisten show-tanssia harrastavan pienryhmän tavoite oli SM-kisoissa.
Yhteistyötä tehdään tanssisalilla mutta myös työmatkoilla. Silloin Mommo on ratissa ja Paju kirjaa läppäriinsä koreografia-ideat, aikataulut, kisaajien vanhemmille osoitettavat ohjeistukset muun muassa kisa-asuista, meikeistä ja kuljetuksista.
Yhteistyötä auttaa samanlainen, ulospäin suuntautuva luonne. Mommo tosin kehuu Pajua järjestelmällisemmäksi. Paju puolestaan toteaa, että Mommo jämäkkä, antaa paljon itsestään ja tekee työtään intohimolla.
– Ajattelemme tanssista samalla tavalla, vaikka liikekielemme on erilaista. Haluamme opettaa oppilaille muutakin kuin ulkoaopeteltavia liikkeitä esimerkiksi improvisaation kautta, mikä ei ole tyypillistä tanssikouluissa. Nuoret saavat itse löytää omaa liikekieltään, Mommo kertoo.
– Voimme esimerkiksi antaa oppilaille kotitehtävän, että miten eläytyisit tähän rooliin tai minkälaista tarinaa haluaisit esityksessä kertoa. Tavoitteenamme on, että he oppisivat jotakin uutta ja tulisivat pois mukavuusalueeltaan, Paju selventää.
– Kun on työpari, jonka kanssa voi pallotella asioita, niin työ etenee vauhdilla. Ruokimme toistemme luovuutta, Mommo toteaa.
Palkatonta työtä rittää
Kumpikaan tanssinopettaja ei omien sanojensa mukaan edes halua ajatella, kuinka paljon palkatonta työtä he tekevät. Kilparyhmien valmennukseen liittyy paljon muutakin kuin opetustyö. Kisoihin liittyy paitsi järjestelytyötä myös esimerkiksi kankaiden etsintää kisapukuihin ja pukujen suunnittelua, meikkien ja kampausten suunnittelua. Jos jompikumpi valmentajista ei pääsekään lähtemään, on organisoitava joku vanhemmista ottamaan lisää vastuuta jostakin osa-alueesta.
– Lisäksi vastaillaan vanhempien soittoihin ja sähköposteihin iltaisin, viikonloppuisin ja lomallakin, Paju toteaa.
Hän on ratkaissut ajankäyttönsä ottamalla käyttöön työpuhelimen, jonka voi sulkea loma-ajaksi ja laittaa hyllylle. Toinen puhelin on varattu vain yksityiskäyttöön.
– Johonkin on vedettävä raja.
Molemmat antavat tunnustusta valmennettavien oppilaiden vanhemmille, jotka ovat erittäin aktiivisia ja ideoivat mielellään esimerkiksi esiintymispukujen toteutusta.
Varsinaista täydennyskoulutusta tanssinopettaja AMK-tutkinnon suorittaneille ei ole. Vaihtoehtona on pyrkiä suorittamaan tanssitaiteen maisterintutkintoa Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun tai kulttuurialan ylempää korkeakoulututkintoa ammattikorkeakouluun. Esimerkiksi kulttuurituotannon opinnot voisivat Mommon mukaan luoda uusia näkökulmia nykyiseen työhön. Täydennyskoulutuksesta käy myös osallistuminen toisen opettajan pitämille tunneille ja osallistumalla workshoppeihin.
– Tässä työssä pitäisi olla dj:n ja pukusuunnittelijan koulutus, Mommo sanoo.
Nellinoora "Nellis" Paju
Ammattini: Tanssinopettaja
Olen syntynyt: Riihimäellä
Asun: Oulussa
Työskentelen: Tanssikoulu TanssinTahdissa, Tanssikeskus Citydancessa, Oulun taidekoulussa
Parasta työssäni: Kun näen, että oppilas hoksaa jonkin vaikean asian tai oppii uutta.
Viiden vuoden päästä olen tanssinopettajan töissä ainakin jollakin tavalla tai osan viikosta. Mahdollisesti opiskelen tai olen opiskellut jonkin täydentävän tutkinnon. Vaikutan toivottavasti jollakin tavalla kulttuurin ja tanssinkentän kehitykseen ja sen esille tuomiseen.
Noora Mommo
Ammattini: Tanssinopettaja
Olen syntynyt: Oulussa
Asun: Oulussa
Työskentelen: Tanssikoulu TanssinTahdissa, Tanssikeskus Citydancessa, Tyrnävän kunnalla ja Lakeuden kansalaisopistossa sekä Oulun Luistelukerhossa.
Parasta työssäni: Kun näen oppilaiden kehittyvän ja nauttivan tanssista.
Viiden vuoden päästä toiveissani olisi kouluttautua vielä lisää ja vaikuttaa tulevaisuudessakin kulttuurialalla ja tanssinkentällä. Myös oma taiteellinen työskentely tai tutkimus opettamisen rinnalla kiinnostaa.