Lentokentän lennonjohtotornista valvotaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Tuotantojärjestäjän työ on luonteeltaan samankaltaista, toteaa Viivi Väisänen.
Tuotantojärjestäjä Viivi Väisänen Jyväskylän kaupunginteatterista vastaa teatterin suuren näyttämön toiminnasta. Työ on Väisäsen mukaan kovin sosiaalista, mutta välillä yksinäistä siksi, ettei juuri samanlaisia kokemuksia jakavaa, samaa työtä tekevää kollegaa ole. Siksi hän halusi liittyä Teatterialan Ammattilaisten Järjestäjä-kuiskaajien kiltaan.
– Tarpeiston työkavereilta kuulemieni kommenttien perusteella Tarpeistokillalla on hyvää pöhinää, mistä olin hieman kateellinen. Ajattelin, että olisipa kivaa, jos itsekin toimisi ja verkostoituisi tuollaisessa killassa, Väisänen sanoo.
Hän soitti Järjestäjä-kuiskaajakillan vetäjälle, jonka yhteystiedot olivat Temen sivuilla.
– Killan vetäjäksi merkitty henkilö kertoi, ettei hän enää ole teatterialalla töissä, ja että kilta on ollut hiipuneena pitkään, joten otin yhteyttä Temeen. Sieltä ehdotettiin, että ryhtyisin vetäjäksi.
Väisänen tuumasi, ettei hänellä ehkä ole tarpeeksi aikaa killan vetämiseen, mutta otti kuitenkin tehtävän vastaan, kun muita halukkaita ei ollut. Väisänen perusti Facebookiin ryhmän, kutsui joka talosta järjestäjiä ja kuiskaajia mukaan ja saikin ryhmään kymmenkunta jäsentä. Sitten tuli korona ja kaikki kokoontumissuunnitelmat jäivät.
– Tuntuu, että tätä työtä tekevillä on ihan hirveästi töitä ja aina kiire. On tosi haastavaa lähteä esimerkiksi toiselle paikkakunnalle vierailulle, Väisänen sanoo.
Aina töissä
Väisäselläkään ei ole kuin yksi päivä viikossa vapaata. Hän käy töissä 12 kertaa viikossa, sillä työpäivät ovat kaksiosaiset ja työtä on kuutena päivänä viikossa. Nyt Jyväskylän kaupunginteatteri kokeilee yksiä pitkiä harjoituksia kahtena päivänä viikossa, jolloin päivän työt saadaan tehtyä yhdessä osassa.
– Yksiosainen työpäivä helpottaa elämää. Niinä iltoina voi vaikka harrastaa jotakin!
Työtunteja Väisäselle kertyy noin 46 viikossa. Hän pyrkii pitämään viikkotuntimäärän alle 50:ssä. Väisänen työskentelee kokonaistyöajassa, kuten suurin osa teatterin teknisissä näyttämötehtävissä toimivista. Jatkuvasti töissä olemisen vastapainona kesävapaata kertyy kaksi kuukautta.
Pyrotehosteita ja perehdytystä
Väisänen luonnehtii työtään ”ohjaajan toiseksi kädeksi ilman taiteellista vastuuta”.
– Pidän huolen, että ihmiset ja asiat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Huolehdin yhdessä näyttämömestarin kanssa, että harjoitukset ja esitykset sujuvat hyvin ja turvallisesti.
Tuotantojärjestäjä varmistaa-esimerkiksi, että nuottitelineet ja piano ovat valmiina lauluharjoitusta varten tai että esityksen lavastus ja tarpeisto ovat paikoillaan kohtausharjoitusta varten. Hän pitää huolta, että henkilökunta tietää, mitä kohtausta harjoitellaan ja että työryhmän jäsenet ovat oikeaan aikaan näyttämöllä. Väisänen on henkilö, joka kertoo vieraileville taiteilijoille, miten talo toimii, miten asioita tehdään ja kuka vastaa mistäkin kokonaisuudesta
– Teen paljon muistiinpanoja, välitän viestejä, hankin tarvittavia asioita ja kutsun tarvittavat ihmiset paikalle.
Tuotantojärjestäjä kuuluttaa henkilökunnalle ja yleisölle esityksen alusta ja väliajasta. Jos esitys keskeytyy palohälytyksen tai jonkin muun takia, Väisänen on vastuussa henkilökunnan evakuoimisesta ja pitää ihmiset tiedottamalla ajan tasalla.
– Olen myös ensiapuvastaava.
Väisänen on tuotantojärjestäjän työnsä lisäksi myös toinen talon pyroteknikoista. Hän on suorittanut aluehallintoviraston työsuojelun vaatiman tehosteräjäyttäjän pätevyyden, joka keskittyy visuaalisesti näyttävien räjähteiden käsittelyyn.
– Rakennustyömaaräjäytyksiin minulla ei ole asiaa. Se vaatisi toisenlaista koulutusta.
Pedagogiset taidot tarpeen
Suomessa ei ole täsmäkoulutusta tuotantojärjestäjän työhön. Väisäsen mukaan lähimpää liippaavat kulttuurituottajan tai teatteritekniikan korkeakoulututkinnot eivät suoraan vastaa työn sisältöä.
Opettajana työskentely ja pedagogiset opinnot ovat antaneet Väisäselle hyvät ainekset tuotantojärjestäjän työhön.
– Ryhmänhallintataidot ja selkeät puhe- ja kirjallisen viestinnän taidot ovat hyödyllisiä tässä ammatissa. Myös isojen kokonaisuuksien hahmottaminen ja organisointikyky ovat todella tärkeitä. Niiden lisäksi suoritetut musiikki-, kieli- ja taideopinnot ovat hyödyllisiä työkaluja teatterimaailman erityislaatuisuuden ymmärtämisessä.
Tuotantojärjestäjä on vastuussa myös työilmapiiristä muun työryhmän tavoin.
– Edeltäjäni koulutti minua työhön sanoen, että ”vaikka sinulla on lista työtehtäviä, niin tärkeintä on, että pidät yleistä hyvää henkeä yllä”. Koen, että hyvä meininki, yhteistyö ja tsemppaus ovat tärkeitä.
Väisänen on toiminut työssään ensin tuntityöntekijänä vuodesta 2012 ja vakituisesti syksystä 2017. Vaikka hän kertoo rakastavansa työtään, välillä on epämieluista ottaa vastaan esimerkiksi toisten voimakkaita tunteita.
– Olen joutunut koulimaan itseäni siihen, etten ottaisi negatiivisia reaktioita ja sanomisia henkilökohtaisesti. Kun työhöni kuuluu paljon viestimistä eri ihmisten välillä, joudun välillä toimimaan myös ”ikävänä välikätenä” ja joskus tunteita puretaan minuun aiheettomasti.
Vertaistuki löytyi somesta
Järjestäjä-kuiskaajien kilta odottelee vieläkin toimintaa. Väisänen on ratkaissut verkostoitumistarpeensa löydettyään sosiaalisen median kautta kaksi kollegaa, joiden työnkuva ja vastuualueet ovat samankaltaisia Väisäsen työn kanssa.
– Heistä on tullut minulle hyviä ja tärkeitä ystäviä, joiden kanssa voin jakaa murheet ja onnistumiset. Olemme muodostaneet oman pienen verkoston, juuri sellaisen, jonkalaista toivon killasta. Toivon, että Järjestäjä-kuiskaajien kilta saavuttaa saman koko Suomen laajuudelta.
Järjestäjien ja kuiskaajien työ jää tavallisesti näkymättömiin. Se huomataan vasta silloin, jos jokin ei suju tai toimi. Väisänen toivoo, että kollegat ympäri Suomen saisivat useammin kiitosta työstään.
– Haluaisin kiittää kaikkia kollegoja superhyvästä työstä. Olette mahtavia!